Skip to main content

Bloc4BCN - Espai Cooperatiu

Bloc4BCN
Public sector
Private sector
Citizen organizations
Other
Active

Objectius del projecte

El projecte treballa per la promoció del cooperativisme i la incubació i acceleració de cooperatives i projectes d’economia social i solidària (ESS).

El nou espai acollirà més de 60 projectes dels sectors estratègics per enfortir el teixit empresarial de l’ESS, impulsar l’emprenedoria, l’enxarxament i l’acceleració de projectes. Així, es prioritzaran projectes en els àmbits de l’alimentació sostenible i agroecologia, atenció i cura de les persones, comerç de proximitat, cultura, energia, habitatge, mobilitat, tecnologia i digital, turisme i tèxtil. Aquests projectes rebran acompanyament i assessorament en gestió econòmica i financera i es donarà suport a la digitalització i els projectes tecnològics.

Descripció del projecte

El Bloc4bcn suposarà un dels majors pols del cooperativisme d’Europa. Actualment, l’ESS i el cooperativisme suposen el 7% del PIB de Barcelona mentre que, a escala de tota Catalunya, suposa el 2,2% del PIB. El BLOC4BCN suposarà una nova empenta a aquestes altres maneres de fer economia i que posen la vida al centre, que mostren una major resiliència en temps de crisi i que permeten un creixement de la ciutat sostenible social i mediambientalment.

El desenvolupament del BLOC4BCN forma part de l’Estratègia de Ciutat ESSBCN2030. L’Estratègia és fruit d’un procés participatiu liderat per l’Associació de l’Economia Social de Catalunya (AESCAT) i l’Ajuntament de Barcelona, i estableix un full de ruta amb unes prioritats consensuades d’aquí al 2030. Per tal d’assolir aquests objectius i assegurar l’expansió de l’ESS a Barcelona, l’Estratègia #ESSBCN2030 també identifica 10 projectes de ciutat. Aquestes palanques han de permetre impulsar de forma significativa, coordinada i prioritzada les línies estratègiques. Un dels projectes de ciutat és, precisament, l’activació d’aquest nou pol cooperatiu, un dels majors a Europa.

A més, per garantir els valors propis del cooperativisme i de l’ESS, el BLOC4BCN serà un equipament obert a la ciutadania. S’oferirà atenció individual, acompanyament en la gestió econòmica i financera d’iniciatives i suport en el finançament de projectes i en la digitalització. A més, es promourà el relleu generacional en entitats i empreses d’economia social i solidària. Així mateix, s’estudiaran oportunitats per impulsar projectes en diferents barris i districtes i crear hubs sectorials.

La governança de la nova incubadora també serà innovadora en si mateixa. Així, la gestió estarà en mans de l’àmbit cooperatiu i d’ESS de Barcelona a través de la gestió públic-cooperatiu. Després de mesos de treball entre l’Ajuntament de Barcelona i les entitats per definir el model de gestió, s’ha creat de l’Associació Bloc4 formada per la Confederació de Cooperatives de Catalunya, la Federació de Cooperatives de Treball i l’Associació Coòpolis.

Àmbits d’intervenció

Spaces for economic activity

It is essential to guarantee the availability of suitable spaces for the different economic activities in a context of decarbonisation and digitalisation, facilitating the reconversion of existing spaces and promoting new ones, while ensuring their sustainability, harmonious spatial distribution and balance with other uses.

Clusters, networks and territory

In a business scene of small organisations, we must promote formal and informal tools for partnership that help them to overcome entry barriers that hinder internationalisation activities and innovation or provide adequate training for the people who work in them.

Business model

The promotion of innovation and the business fabric’s contribution of prosperity for a more inclusive society calls for us to undertake certain changes in company and business models, which at the same time must adapt the structures in terms of resilience before changes in the environment and in economic activity.

Third sector and care

The proper functioning of the production system calls for finding adequate solutions in attention and care, particularly for the most dependent people. Salary and gender biases in employment in these sectors must be reduced, while the commitment to the third sector must be strengthened as a relevant actor in providing services to people and as a cohesive factor and generator of social capital.

Tractor sectors

The most labour-intensive sectors and, therefore, with a high capacity to generate employment, demand specific attention in order to ensure working conditions that guarantee increases in productivity. Likewise, we must identify new employment-generating sectors and propose proposals for rooting and accelerating their development.

Circular economy and consumption model

It is essential to change from the current economic system, based on natural resource consumption and increasing social inequalities, towards a fairer and more sustainable model. We must promote a development model that respects the land and promotes quality employment by promoting the circular economy, industrial symbiosis and consumption based on sustainable and local products.

Urban distribution of goods

The great boom experienced by electronic commerce in recent years has confirmed the need to coordinate the urban distribution of goods, optimising movements, compacting loads, organising logistics and promoting the use of less polluting modes of transport.

Sustainable production

The production of food in the Barcelona metropolitan region must tend towards ever greater compliance with sustainability criteria. Proximity contributes by reducing the environmental impact of transport, but it is also necessary to advance in three directions: better management of resources, such as water and soil; more sustainable production techniques; and the protection and recovery of local varieties.

Distribution and marketing

Local products often have difficulties reaching the market, outside their immediate environment. To take advantage of the market potential of the Barcelona metropolitan region, we must have adequate marketing channels and points of sale that recognise and value local production. These channels must also bring producers closer to consumers.

Responsible consumption

Consumers’ individual and collective attitudes are key to promoting local production and the sustainability of the food system in general, which is a basic requirement to make it healthier as well. From the choice of products to their proper use and the minimisation of waste, we must consider our diet from an aware and responsible perspective.