Reconèixer la diversitat com a marca de la metròpoli; una diplomàcia cultural, científica i de talent a escala metropolitana; i reforçar el lideratge en l'eix mediterrani, principals consensos per a la Metròpoli Oberta
El #CicleOberta tanca l'any i les jornades de debats del procés Barcelona Demà, que ara entra en la fase de preparació de les missions
- 21-12-2021
- Compromís Metropolità 2030
- 178 Lectures
El Cicle de la Metròpoli Oberta ha tingut diversos escenaris tant dins de la regió metropolitana de Barcelona com fora dels seus límits. El PEMB, juntament amb el CUIPMB-Centre Ernest Lluch i el CIDOB, ha organitzat un curs de dos dies sobre la transició i la diversitat demogràfica a l'RMB i els reptes de la projecció internacional de la metròpoli Barcelona sota el títol ‘Projectar la metròpoli diversa. N'hi ha prou amb la marca Barcelona?'. El Casino de Vic ha acollit la jornada ‘Més enllà de la metròpoli. Comarques centrals i desenvolupament territorial' on s'ha debatut sobre l'articulació de les infraestructures intermetropolitanes, els vincles i les interdependències urbà-rural?i la projecció de la?marca Barcelona com a actiu per al conjunt del territori. Per últim, la Universitat de Girona ha estat l'amfitriona del darrer col·loqui de l'any “L'RMB i les comarques de Girona: complementarietat, asimetria i articulació del territori”, que ha girat al voltant del territori de la Catalunya en xarxa i el capital social i econòmic, recursos i infraestructures en competència o complementarietat.
Identitat i marca metropolitana
- Existència d'una marca Barcelona que serveix per mantenir la reputació de la ciutat i que té potència fora de Catalunya, però no és compartida per tothom.
- Manca d'una identitat metropolitana compartida.
- Cal repensar les relacions amb el territori no-metropolità des de l'articulació de les infraestructures de connectivitat, les interdependències urbà-rural i els beneficis compartits.
- Hi ha una necessitat d'alinear els valors i les agendes compartides dels actors que fan projecció internacional de la metròpoli.
Diplomàcia metropolitana
- Conviuen moltes diplomàcies metropolitanes i no sempre estan coordinades o són coherents.
- Els agents que haurien de participar sovint no hi són presents.
- La societat no sempre rep els beneficis de la internacionalització.
Capitalitat i àmbits d'influència
- Barcelona, ara en mode regió metropolitana, ha de ser capital i tenir lideratge.
- Hi ha incoherències en la presència i posicionament internacional de Barcelona.
- Els espais d'influència “natural” o volguts no són clars, tot i que la Mediterrània ofereix una oportunitat evident.
Recirculació de talent
- A l'RMB hi ha talent, es pot atraure i s'ha de fer un esforç de reconeixement d'aquell que prové de la diversitat.
- El talent i la recerca estan molt lligats a la inversió pública. L'educació dels adults és necessària però no està acompanyada d'estructures ni d'estratègia. L'RMB pot convertir-se en node d'educació continuada i d'adults de la Mediterrània.
Recorda que pots seguir debatent sobre aquestes i altres temàtiques d'interès metropolità a la plataforma de participació Barcelona Demà, on trobaràs tota la informació, vídeos i propostes dels Cicles Metropolitans, incloent-hi el #CicleOberta.