T-mobilitat, cap a un nou model de gestió de la mobilitat
10è esmorzar estratègic
- 19-12-2014
- Resum d'activitats
- 214 Lectures
En l'esmorzar estratègic del 19 de desembre es va tractar sobre la T-mobilitat, un nou model de gesti? de la mobilitat. L'acte va ser presentat per Guillem Espriu, vicepresident de Planificació Estratègica de l'àrea Metropolitana de Barcelona.
Va comptar amb la col·laboraci? de Roca Barcelona Gallery.
Per parlar d'aquest tema es va convidar Ricard Font, president del Comitè Executiu de l'Autoritat Metropolitana del Transport, entitat encarregada de la implantació de la T-mobilitat; secretari d'Infraestructures i Mobilitat del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, i vicepresident del PEMB.
La T-mobilitat és un dels projectes més ambiciosos que s'està desenvolupant actualment a l'àrea metropolitana pel seu caràcter innovador, estretament vinculat al sector smart city. Les eines a desenvolupar en aquest àmbit poden ser nombroses i s'aniran afegint de forma gradual. S'incorporaran aplicacions que permetin gestionar la mobilitat també des del mòbil.
Quan es parla de T-mobilitat no ens referim a una targeta, en el sentit tradicional, sinò a un xip que recollirà informació sobre els à?bits de mobilitat dels ciutadans. Per una banda, permetrà al ciutadà adaptar millor la seva mobilitat i el cost que aquesta suposa i, per una altra, oferirà informació rellevant a l'Administració per tal que aquesta pugui adequar millor la seva oferta: freqüència d'ús, trajectes, nombre de passatgers, horaris de major/menor saturació, etc.
El nou sistema farà possible una unificació tarifària: els títols de transport passaran d'una vuitantena a ser un únic títol mentre que el sistema de zones/corones tarifàries es manté com fins ara. El principi bàsic del sistema tarifari serà 'com més viatges es fan, menys es paga'. També contribuirà a controlar i disminuir el risc de frau.
La T-moblititat permetrà utilitzar els recursos d'una forma més intel·ligent, eficaç i transparent.
La seva implementació començarà a Barcelona i s'estendrà progressivament a tot Catalunya. No només afectar? el transport públic sinó de tot tipus això com altres serveis vinculats: aparcaments, lloguer de cotxes, taxis, etc.
El projecte està liderat pel departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya i l'Autoritat del Transport Metropolità- ATM però serà gestionat per un operador públicoprivat. La recerca tecnològica s'ha fet en el si de l'ATM i, tot i que s'ha fet a mida, és fàcilment exportable a altres territoris.
L'interessant exposició del Sr. Ricard Font va afavorir el debat posterior en què es van plantejar qüestions com la confidencialitat de les dades dels usuaris, les funcions de l'operador, experiències en altres països, possibilitat d'exportar el model i la tecnologia, etc.