El PEMB organitza una visita a l'entorn de Quatre Camins per conèixer els projectes de regeneració i revitalització econòmica de la zona

'No podem tenir espais erms sinó que cal revitalitzar-los, amb voluntat de connexió metropolitana' diu Maite Aymerich, alcaldessa de Sant Vicenç dels Horts

  • 01-02-2019
  • Resum d'activitats
  • 154 Lectures

El PEMB ha dedicat un dels ja tradicionals Tombs per la Metròpoli a visitar del nus viari de Quatre Camins, un nucli vertebrador del Baix Llobregat en connectar l'eix del riu amb l'eix de l'Ordal i que disposa de sòls avui infrautilitzats, o fins i tot abandonats, que es poden transformar per generar un major valor afegit. La presència de l'intercanviador dels FGC o de la cimentera Molins, així com el seu vincle tant amb els polígons de Pallejà com amb els espais naturals recuperats del Llobregat configuren un espai de gran singularitat i potencial que pot actuar com a porta de la metròpoli. Aquest tomb s'ha organitzat conjuntament amb l'Ajuntament de Sant Vicenç dels Horts.

Visita a l'entorn de Quatre Camins
Visita a l'entorn de Quatre Camins

L'alcaldessa de Sant Vicenç dels Horts, Maite Aymerich, ha destacat que el municipi té molts projectes d'interès metropolità com el de l'Eix de Quatre Camins – ara un espai degradat -  i que es vol convertir en un districte d'innovació. L'espai disposa de vies de comunicació i altres equipament que el converteixen en una zona de centralitat des del punt de vista metropolità i una gran potencialitat.

Segons Aymerich “Quatre Camins ha de ser prou flexible perquè sigui un iman d'activitats econòmiques, per la seva ubicació estratègica. No podem tenir espais erms sinó que cal revitalitzar-los, amb voluntat de connexió metropolitana i de crear una ciutat compacta”. Ha de ser un espai generador d'oportunitats i que permeti millorar l'activitat econòmica d'aquelles empreses que hi volen créixer.

Un altre dels projectes de transformació a Sant Vicenç dels Horts, impulsat per l'AMB, és el desenvolupament del pla fluvial del Llobregat  - on s'ha fet un camí ciclable que ha tingut molt d'èxit – ja que Sant Vicenç s'ha adonat que vivia d'esquena al riu i que cal aprofitar l'espai de què disposa.

El soci director de Barkeno Advisors, Toni Sánchez, ha presentat el projecte de desenvolupament industrial de l'Eix de Quatre Camins que pretén potenciar la innovació de les empreses ja existents i atraure'n d'altres. Segons Sánchez “el model que ha existit fins ara ja no és vàlid i se n'ha de crear un de nou, a partir de zero, que escolti les necessitats de les empreses i sàpiga adaptar-se”.

El projecte fuig del concepte tradicional de polígon – força tancat - amb la voluntat que els municipis propers també se'n puguin beneficiar i es qüestiona quin és el model de serveis o tecnològic que es vol oferir i quines són les infraestructures necessàries (transport, equipaments, mobilitat, …) per gestionar aquesta activitat econòmica. L'intercanviador modal dels FGC, ara infrautilitzat, és vital perquè té un gran potencial que cal aprofitar.

L'arquitecte de l'Estudi Batlle i Roig, Mario Sunyer, ha explicat el projecte de millora del riu que pretén recuperar-lo com espai natural i d'ús social. La localització d'aquest parc fluvial és crucial per la seva bona comunicació amb altres municipis i el converteix en un focus d'us social per moltes poblacions per anar a passejar a peu o en bici. Segons Sunyer, “l'objectiu final del projecte és inserir usos per a la gent”.

En la seva intervenció, el director de Desenvolupament Social i Econòmic de l'AMB Héctor Santcovsky ha plantejat algunes preguntes: Com pot Quatre Camins contribuir al desenvolupament de la metròpoli? De què parlem quan ens referim a polígons? Quines són les professions del futur? “ El canvi econòmic ens porta molts interrogants” diu.

Segons Santcovsky, la zona té molta potencialitat però s'han d'identificar quins són els seus punts forts: cap a on va la indústria i potenciar el capital humà (pensar en la FP que cal i també la transferència tecnològica). “Quatre Camins no té un problema de potencialitat sinó que el que cal és saber aprofitar l'oportunitat perquè no n'hi ha prou amb la potencialitat”.  Ha afegit que és també una zona amb problemes a resoldre sobretot de lideratge: Com es condueix aquest procés de transformació?

Al seu torn, el coordinador general d'Infraestructures de l'AMB, Martín Gullón, ha comentat que Quatre Camins és una infraestructura que ha quedat obsoleta i està infrautilitzada però que això esdevé una oportunitat de millora ja que permet potenciar l'ús de l'Intercanviador modal, fer una transformació viària i aconseguir que el parc fluvial sigui un espai més amable per a la gent. Des del punt de vista paisatgístic, està previst desmantellar una part de Ciments Molins, fet que canviarà substancialment la fesomia de la zona.

En la intervenció final de la sessió, el subdirector general de Barcelona Regional, Juan Carlos Montiel, ha destacat que fins ara, els arquitectes han creat el territori i després les persones/empreses s'han adaptat a ell, però això ja no pot ser així. “Cal prendre consciència que el planejament urbanístic ha de ser un instrument que respongui a les demandes de forma immediata. Cal que sigui molt més flexible perquè cada vegada hi ha factors més diversos i cal ser capaç d'adaptar-se”.

“El que és necessari és una visió estratègica, llegir el territori i les possibilitats i posar sobre la taula possibles camins. Aquesta és l'única manera de fer propostes que no tinguin un recorregut curt” ha dit Montiel per cloure la seva intervenció.

Durant aquest Tomb per la Metròpoli, organitzat conjuntament amb l'Ajuntament de Sant Vicenç dels Horts, s'ha pogut visitar la zona industrial amb autobús i la llera del riu fent un recorregut amb les bicicletes elèctriques cedides per a la visita per l'AMB.

 

  • Participa o segueix el debat

    0 comentaris:

    Deixa el teu comentari:

Política de cookies