Binomis mercats-pagesia: més proximitat i producte de temporada per avançar cap a una alimentació saludable i sostenible
Els mercats de Sant Antoni, Sants, la Mercè i la Llibertat van acollir la setmana passada una nova edició dels binomis mercats-pagesia, una iniciativa impulsada pel Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació (DARPA) de la Generalitat de Catalunya, de l’Ajuntament de Barcelona, l’Institut Municipal de Mercats (IMMB) i pel Pla Estratègic Metropolità de Barcelona (PEMB) en el marc de l’Oficina Conjunta de l’Alimentació Sostenible (OCAS). L’objectiu de les trobades és facilitar un espai de relació directa entre productors i paradistes per reforçar la presència de productes de proximitat als mercats municipals, enfortir els circuits curts de comercialització i el vincle urbà-rural, una línia central de la Missió d’Alimentació Saludable del Compromís Metropolità 2030.
Al llarg de les visites, va quedar palès que tant productors com comerciants comparteixen la voluntat d’oferir aliments més frescos, més sostenibles i de proximtat. Els paradistes assenyalen que els clients, cada vegada més, volen conèixer l’origen del que compren. “La nostra clientela ens exigeix saber la procedència dels productes i la manera de produir”, explicava Tino Mora, del Mercat de la Llibertat, mentre que Marina Giró, de la Fruiteria Giró del Mercat de Sant Antoni, destacava que “fa molt de goig quan ve el pagès a portar el rovelló a mig dia”, un gest que simbolitza la proximitat real entre el camp i el mercat. També Susanna, de Fruiteries Gil, insistia que la frescor és un valor insubstituïble: “Una cosa collida i menjada sense que hagi passat per dies de càmera no es pot comparar amb res”.
Des del món productor s’hi suma la importància de la qualitat i de l’impacte ambiental. “El producte de proximitat és qualitat, conté menys petjada de carboni i més sostenibilitat”, afirmava Pablo Agustín Garcia, productor de cítrics del Baix Ebre, que també posava sobre la taula les dificultats logístiques que tenen els petits productors per arribar regularment a l’àrea metropolitana i combinar la seva feina de pagès. Josep Maria González, productor de la Ribera d’Ebre, remarcava l’avantatge mutu del tracte directe: “Pots comprar més fresc i més bé de preu, i ens interessa el tu a tu amb el paradista”. En la mateixa línia, Nati Gaudí, productora d’Aldover, recordava que “proximitat és arrelar famílies al territori i donar valor a la feina del pagès”, un element clau per mantenir viu el món rural.
Les trobades també permeten generar un diàleg necessari sobre reptes compartits, com la competència de productes d’importació que arriben als mercats sense complir els mateixos estàndards, o la necessitat d’obrir nous canals de distribució perquè els petits productors puguin accedir de manera estable al mercat urbà. “És una bona iniciativa perquè venir qualsevol dia a parlar amb els paradistes és molt difícil i més fred i aquesta iniciativa ens permet apropar-nos-hi sabent que hi ha un interès”, explicava Garcia, que valorava positivament poder conversar amb els paradistes en un marc pensat per al contacte mutu.
En conjunt, els binomis mercats-pagesia contribueixen a reforçar un sistema alimentari metropolità més just, saludable i sostenible, alineat amb el Compromís Metropolità 2030. Enforteixen la relació entre qui produeix i qui ven, faciliten que el producte del territori arribi a la ciutadania i donen forma a un model alimentari que posa al centre la transparència, la qualitat i el benestar de les persones i del territori.