Per què cotxes, motos i camions han de pagar peatges?
El futur de la gestió de les vies d'alta capacitat
- Nel·la Saborit - Gabinet tècnic del PEMB
- 13-11-2018
- 239 Lectures
És l'any 2018 després de Crist. A l'Estat espanyol a totes les infraestructures de transport es paga un cànon o taxa pel seu ús... A totes? No! Unes carreteres poblades per irreductibles homes blancs de mitjana edat i per un atomitzat, i sense força sindical, transport de mercaderies per carretera, resisteixen enfront les directives europees que diuen que qui utilitza paga i que qui contamina paga. I s'enfronten també a les lògiques socials: la mobilitat, sobretot la obligada, és un dret, però conduir a 120-130 km/h en una carretera de 2-3 carrils sense congestió de manera gratuïta, no.
I quin és el problema? Els drets adquirits. Ens hem malacostumat. Els usuaris estem emprant vies d'alta capacitat per a fer trajectes curts. Ningú utilitzaria un servei Euromed per anar de Vilanova a Barcelona, fem servir Rodalies, però sí que volem una gran autovia lliure de peatge per a fer aquest trajecte en cotxe. HI TENIM DRET. Per altra banda, els transportistes i empreses s'han acostumat a no internalitzar un cost que sí que s'internalitza quan s'empren altres transports. Seguint el símil anterior, el ferroviari, on es paga el cànon d'infraestructura només per posar un tren a la via.
I és que el problema és de base. Hem creat un sistema on el vehicle privat és la base de la mobilitat. Durant els 80s i 90s ens van vendre un model urbà fonamentat en el vehicle privat, i en el que s'equiparava el dret a la mobilitat amb el dret a moure's en cotxe. I no, la realitat tossuda ens ha fet vore que no, que no era això, que necessitem moure'ns però ho hem de fer de forma multimodal i compartida, que és una manera més complexa, però també és la manera més eficient i socialment justa.
Tal i com es mostra a la taula, del 2019 al 2026 s'acaben els contractes de concessió de totes les vies d'alta capacitat de l'Estat espanyol i, per tant, és en aquest moment quan podem posar un punt i apart i acabar amb aquest model caduc. Ara que acaba un model, pot començar-ne un altre, però aquest ha de revertir les anomalies de l'anterior.
Font 1. www.eleconomista.es
I quines són les anomalies del sistema anterior? Desequilibri territorial de la concessió de peatges, manca de jerarquia viària i manca de gestió de les vies d'alta capacitat mitjançant els peatges. Per tant, el nou sistema haurà d'estar basat en:
- Un únic model, de governança pública, per a la gestió de totes les vies d'alta capacitat, i l'ús finalista de la recaptació.
- Jerarquització viària de tot el territori. Vies d'alta capacitat per a grans trànsits, llarga distància i transport públic, i vies regionals, comarcals i locals per al viatges de curta distància i darrera milla del transport de mercaderies.
- Un model basat en l'ús de la infraestructura. Basat en la gestió de les vies d'alta capacitat mitjançant el pagament segons la capacitat, en congestió o no, de la via. Més car en hores punta, més barat en hores vall. D'aquesta manera seria possible distribuir la demanda en el temps i reduir la congestió de les vies. En resum, fer més eficient l'ús de la xarxa viària.
- Un model que inclogui un cànon fixe per tal de garantir el manteniment òptim de les infraestructures, així com fer front a les actualitzacions necessàries, com per exemple el desenvolupament de projectes d'infraestructura connectada o el finançament del transport col·lectiu.
- Un model homogeni, on tothom pague, sí, però de manera justa, introduint descomptes per a la mobilitat compartida, però no per a la mobilitat elèctrica, que també contamina, encara que ho faci de manera indirecta (en la producció de l'energia que utilitza).
- L'establiment de pagaments fàcilment repercutibles a la càrrega transportada i no als beneficis del transportista.
Ara mateix a Catalunya existeix un debat sobre aquest nou model. I serà necessària la participació de totes i tots, per a establir un sistema que ens beneficie a tota la societat i no que només beneficie a uns, com és habitual: els conductors de vehicles privats.
Les opinions dels autors i les autores no representen necessàriament el posicionament del PEMB.