Projectes estratègics PEMB

Perllongament de la línia Llobregat-Anoia dels FGC a Barcelona

  • Projecte d'abast metropolità
2015_PerllongamentL8FGC_01
  • Mobilitat i accessibilitat
  • 2015
  • 2016
  • 2017
  • 2018
  • En desenvolupament
  • Operatiu
  • Stand-by
A destacar
  • Es tracta d'una actuació amb alta rendibilitat social i econòmica tenint en compte la inversió que suposa i els beneficis que pot comportar.
  • Beneficiarà a 19 M de viatgers anuals i es poden captar uns 14 M de viatgers més l'any, nous usuaris en transport públic i reduir l'ús del vehicle privat.
  • Permetrà estalviar temps de recorregut, reduir costos d'operació i contribuir a la descongestió del trànsit urbà.
Líders de projecte

Joan Lluís Quer Cumsille, president i conseller delegat d'Infraestructures Ferroviàries de Catalunya (Ifercat)

OBJECTIUS DEL PROJECTE

El perllongament de la línia L8 d'FGC entre Plaça Espanya i Gràcia permetrà:

  • Millorar i ampliar la cobertura en transport públic a l'Eixample esquerre, en una zona densament poblada i amb diversos equipaments de rellevància.
  • Millorar la connectivitat ferroviària del barri de Gràcia.
  • Facilitar un accés més directe dels usuaris de la línia Llobregat-Anoia d'FGC cap al centre de la ciutat, que ara han de fer pel transbordament amb metro (L1 o L3).
  • Incrementar la connectivitat de la línia mitjançant les noves estacions, que permetran l'intercanvi amb la L5, el tramvia i altres línies d'FGC.

DESCRIPCIÓ DEL PROJECTE

La proposta de perllongament de la línia Llobregat-Anoia entre les estacions de Plaça Espanya i Gràcia consisteix en la construcció de 4,1 quilòmetres nous de línia, amb un pressupost estimat de 321 M€ i constarà de dos túnels independents de 6,7 metres de diàmetre que s'executaran mitjançant tuneladora.

La prolongació comptarà amb quatre estacions adaptades a persones amb la mobilitat reduïda, tres de les quals seran de nova construcció, alhora que es remodelarà la de Plaça Espanya. Les estacions seran:

  • Hospital Clínic, al carrer Comte d'Urgell, entre Rosselló i Còrsega, que permetrà l'intercanvi amb l'L5 del metro.
  • Francesc Macià, al carrer Comte d'Urgell entre Buenos Aires i la plaça Francesc Macià, que facilitarà l'intercanvi amb el Trambaix.
  • Gràcia, a la Travessera de Gràcia, entre Balmes i Via Augusta, amb connexió amb la línia d'FGC Barcelona-Vallès.
  • A Plaça Espanya, l'obra comportarà la remodelació del vestíbul de l'estació d'FGC existent, i de l'intercanviador amb l'L1 i l'L3 de metro.

L'any 2014 es va redactar l'estudi informatiu i l'estudi d'impacte ambiental i es va sotmetre al tràmit d'informació pública.

Durant el 2015, s'està resolent el tràmit d'informació pública de l'expedient i s'iniciarà la redacció del corresponent projecte constructiu per a la definició i valoració de les obres a executar.

DADES ECONÒMIQUES I TÈCNIQUES

  • Inversió total: 321 M€
  • Longitud: 4,1 km (un 4% de la longitud actual de la línia)
  • Inici de l'estació actual de FGC de Plaça Espanya (Línia Llobregat Anoia)
  • Túnels:  2 túnels independents de via única de diàmetre 6,7 m i secció útil 6 m
  • Nombre d'estacions:  4 (andanes laterals)
  • 69.521 viatgers/dia (amb inducció i captació)
  • Taxa Interna de Rendiment Socio-econòmic del 9,46% i un Valor Actual Net de 263 M€
  • Estimació aproximada de les obres: 4 anys

Política de cookies