Perllongament de la línia Llobregat-Anoia dels FGC a Barcelona
- Projecte d'abast metropolità
- Mobilitat i accessibilitat
- 2015
- 2016
- 2017
- 2018
- En desenvolupament
- Operatiu
- Stand-by
- Es tracta d'una actuació amb alta rendibilitat social i econòmica tenint en compte la inversió que suposa i els beneficis que pot comportar.
- Beneficiarà a 19 M de viatgers anuals i es poden captar uns 14 M de viatgers més l'any, nous usuaris en transport públic i reduir l'ús del vehicle privat.
- Permetrà estalviar temps de recorregut, reduir costos d'operació i contribuir a la descongestió del trànsit urbà.
Joan Lluís Quer Cumsille, president i conseller delegat d'Infraestructures Ferroviàries de Catalunya (Ifercat)
OBJECTIUS DEL PROJECTE
El perllongament de la línia L8 d'FGC entre Plaça Espanya i Gràcia permetrà:
- Millorar i ampliar la cobertura en transport públic a l'Eixample esquerre, en una zona densament poblada i amb diversos equipaments de rellevància.
- Millorar la connectivitat ferroviària del barri de Gràcia.
- Facilitar un accés més directe dels usuaris de la línia Llobregat-Anoia d'FGC cap al centre de la ciutat, que ara han de fer pel transbordament amb metro (L1 o L3).
- Incrementar la connectivitat de la línia mitjançant les noves estacions, que permetran l'intercanvi amb la L5, el tramvia i altres línies d'FGC.
DESCRIPCIÓ DEL PROJECTE
La proposta de perllongament de la línia Llobregat-Anoia entre les estacions de Plaça Espanya i Gràcia consisteix en la construcció de 4,1 quilòmetres nous de línia, amb un pressupost estimat de 321 M€ i constarà de dos túnels independents de 6,7 metres de diàmetre que s'executaran mitjançant tuneladora.
La prolongació comptarà amb quatre estacions adaptades a persones amb la mobilitat reduïda, tres de les quals seran de nova construcció, alhora que es remodelarà la de Plaça Espanya. Les estacions seran:
- Hospital Clínic, al carrer Comte d'Urgell, entre Rosselló i Còrsega, que permetrà l'intercanvi amb l'L5 del metro.
- Francesc Macià, al carrer Comte d'Urgell entre Buenos Aires i la plaça Francesc Macià, que facilitarà l'intercanvi amb el Trambaix.
- Gràcia, a la Travessera de Gràcia, entre Balmes i Via Augusta, amb connexió amb la línia d'FGC Barcelona-Vallès.
- A Plaça Espanya, l'obra comportarà la remodelació del vestíbul de l'estació d'FGC existent, i de l'intercanviador amb l'L1 i l'L3 de metro.
L'any 2014 es va redactar l'estudi informatiu i l'estudi d'impacte ambiental i es va sotmetre al tràmit d'informació pública.
Durant el 2015, s'està resolent el tràmit d'informació pública de l'expedient i s'iniciarà la redacció del corresponent projecte constructiu per a la definició i valoració de les obres a executar.
DADES ECONÒMIQUES I TÈCNIQUES
- Inversió total: 321 M€
- Longitud: 4,1 km (un 4% de la longitud actual de la línia)
- Inici de l'estació actual de FGC de Plaça Espanya (Línia Llobregat Anoia)
- Túnels: 2 túnels independents de via única de diàmetre 6,7 m i secció útil 6 m
- Nombre d'estacions: 4 (andanes laterals)
- 69.521 viatgers/dia (amb inducció i captació)
- Taxa Interna de Rendiment Socio-econòmic del 9,46% i un Valor Actual Net de 263 M€
- Estimació aproximada de les obres: 4 anys