Fomentar la ciutat dels 15 minuts i el transport públic per tenir més salut, i més educació ambiental per lluitar contra el canvi climàtic, els grans consensos al #CicleResilient

La coordinació i planificació entre administracions apareix un cop més com a peça clau per tirar endavant polítiques que millorin la vida de la ciutadania

  • 22-07-2021
  • Compromís Metropolità 2030
  • 226 Lectures


El Cicle de la Metròpoli Resilient organitzat des del Pla Estratègic Metropolità de Barcelona ha girat al voltant de l'emergència climàtica, l'emergència ambiental i els territoris saludables. La quarantena de participants als debats celebrats al CCCB, al Vinseum de Vilafranca del Penedès i a l'acte de cloenda han coincidit en la necessitat de potenciar el concepte de la ciutat dels 15 minuts, és a dir, una organització urbana que limiti l'impacte ambiental reduint significativament els desplaçaments, que permeti a les persones residents satisfer les seves necessitats essencials prop de casa i, d'aquesta manera, a través de la qualitat de vida, fomenti el seu benestar i afecció per l'àrea de residència. 
També ha generat consens la necessitat d'apostar pel transport públic, en especial la bicicleta, com a principal motor de lluita contra l'emergència climàtica, la contaminació atmosfèrica i per tenir ciutats més saludables. Per altra banda, és necessària la conscienciació ciutadana i l'educació ambiental, segons apunten, per fer que les persones s'impliquin en la lluita contra les emergències. 

#CicleResilient sobre emergència climàtica, ambiental i com habitar territoris saludables
#CicleResilient sobre emergència climàtica, ambiental i com habitar territoris saludables

Si algun tema genera consens absolut entre totes les persones expertes a totes les taules de debat és la necessitat de planificació i coordinació de les administracions per fer possible les estratègies de millora de les ciutats i la regió metropolitana. En aquest #CicleResilient s'ha reclamat una legislació que permeti millorar la planificació urbanística davant el canvi climàtic i noves mesures per a la mobilitat per implementar, per exemple, la creació de carrils bici interurbans. Així, algunes altres de les propostes recollides de les tres setmanes de debat són: 

  • Considerar indicadors ambientals dels edificis i habitatges. Estudiar com donar resposta al canvi climàtic, sense afectar a la qualitat de vida de les persones. Reconèixer quins són els factors de risc en els habitatges i estudiar-los. 

  • Barris més autosuficients, amb una barreja d'usos que els faci més interessants i que generi més eficiència a l'hora de gestionar els recursos, sobretot l'aigua i l'energia.  

  • Substitució d'indústries que generin forts impactes al territori per activitats econòmiques que no produeixin externalitats negatives però, en canvi, sí més diversitat econòmica, d'activitats i de població diversa.   

  • Ciutats més ciclables i caminables. La importància de l'exercici físic a la ciutat. 

  • Urbanisme sensible al gènere, la gent gran i la infància i la població més vulnerable.  

  • La salut i la reducció de la desigualtat com a base per a fer ciutat. Fixar la qualitat del lloc en funció de les necessitats de les persones més vulnerables.  

  • Mesures de fiscalitat ambiental. Sobretot a la Distribució Urbana de Mercaderies (DUM) i la logística. També posar sobre la taula la tarificació del vehicle privat.  

  • Integració dels riscos naturals. 

  • Economia circular. Aconseguir un cert lideratge ciutadà per a crear un nou model de consum. Intentar aprofitar més el que tenim i limitar el malbaratament. Potenciar mercats de proximitat, apropar el producte de proximitat al consumidor.  

  • Innovació i recerca aplicada per donar solucions a l'economia circular, la transició energètica i l'adaptació del territori. Assignatura pendent: la transferència de la innovació als serveis o productes i la generació de valor econòmic. 

  • Hem de canviar el model ciutat i de metròpoli per avançar en la mitigació del canvi climàtic disminuint les desigualtats existents en l'accés a l'habitatge, als serveis i l'ambient en el qual vivim.  

  • Preparar les nostres ciutats per tal de minimitzar els danys que poden provocar les grans catàstrofes naturals produïdes pel canvi climàtic.  

Aquest ha estat el darrer cicle abans de les vacances d'estiu, però encara es poden plantejar noves propostes sobre la Metròpoli Resilient a la plataforma del procés Barcelona Demà. A la tardor, el procés “Barcelona Demà. Compromís Metropolità 2030” continua. El 16 de setembre tindrà lloc al CCCB la jornada que donarà el tret de sortida al #CiclePròspera i, el 21 de setembre, els debats continuaran des del TecnoCampus de Mataró. 

  • Participa o segueix el debat

    0 comentaris:

    Deixa el teu comentari:

Política de cookies