El PEMB trasllada el debat sobre la mobilitat de casa a la feina a Terrassa durant la Mobile Week

Els desplaçaments als llocs de treball requereixen la implicació de les administracions i els legisladors però també la voluntat de les empreses per millorar la qualitat de vida de les treballadores i els treballadors

  • 26-02-2020
  • Resum d'activitats
  • 183 Lectures

“Com anar de casa a la feina i no morir en l'intent” podria substituir perfectament al títol del darrer col·loqui organitzat pel Pla Estratègic Metropolità de Barcelona sobre mobilitat en el marc de la Mobile Week Barcelona: “Anar de casa a la feina, com abordar-ho al segle XXI”. El Museu de la Ciència i la Tècnica de Catalunya, a Terrassa, ha reunit expertes i experts per debatre un tema complex i mancat de coordinació com són els desplaçaments des de la llar als llocs de treball. Per escalfar motors i presentar la matèria, el tècnic en mobilitat a l'Oficina de Canvi Climàtic de la Diputació de Barcelona, Manel Ferri, ha presentat el seu llibre La Movilidad Sostenible al Trabajo: Un reto pendiente. La directora d'Innovació i cofundadora de BusUp, Eva Romagosa, ha explicat en què consisteix la seva plataforma d'autobusos compartits, que busca facilitar els trajectes “in itinere”, tant dels empleats i empleades, com la gestió d'aquests desplaçaments per part de les empreses. La taula de ponents, moderada per l'experta en mobilitat del PEMB, Nel·la Saborit, també ha comptat amb Pere Aguilar que, com a cap de Secció de Transports Públics de l'Ajuntament de Sant Cugat, ha detallat el Pla de Desplaçament d'Empresa del consistori.

'Anar de casa a la feina, com abordar-ho al segle XXI', debat sobre mobilitat en el marc de la Mobile Week Barcelona. Parla Eva Romagosa de BusUp
'Anar de casa a la feina, com abordar-ho al segle XXI', debat sobre mobilitat en el marc de la Mobile Week Barcelona. Parla Eva Romagosa de BusUp

De la mateixa manera que a ningú se li acut que per beure llet ha de tenir una vaca a casa seva, ningú hauria de pensar que necessita posseir un cotxe per anar a la feina”, així de contundent s'ha mostrat l'assessor de la Taula de Mobilitat de la Diputació de Barcelona en la redacció i implementació del Pla de Desplaçament d'Empresa (PDE), Manel Ferri. Segons l'expert, ni les companyies ni les administracions dediquen prou esforços a resoldre aquesta qüestió, que afecta, no només a la mobilitat, sinó que té incidències en el canvi climàtic, el consum d'energia i la seguretat vial, entre d'altres externalitats. Els desplaçaments a la feina suposen el 23% del total però és on més s'utilitza el vehicle privat i, per tant, són els que més contaminen, a més de ser gairebé la primera causa de mort per accident laboral a Catalunya. “Fa dècades que patim una pandèmia d'accidents de trànsit” assegura, i denuncia “hi ha polígons industrials als quals només s'hi pot arribar en cotxe, si això estigués recollit en un pla s'hauria detectat. Seguim implementant transport públic però cal coordinació més micro no s'entén que encara no hi hagi polítiques per promoure carsharing”. I és que, segons Ferri, tenim dos problemes principalment. Per una banda, no hi ha un espai de coordinació, cap secretaria d'estat, com passa a altres països com Holanda i, per l'altre, som un país que estudia poc les dades. “Hem de canviar el rol de l'ajuntament que demana als ciutadans que siguin ells els que canviïn la seva manera de moure's però que després no ho apliquen en els seus plans municipals”, ha dit.

Eva Romagosa, de BusUp, ha explicat que les empreses marxaran cada cop més fora del centre de la ciutat. Una tendència que s'ha vist clarament als EUA, on el 79% de les oficines ja s'han mogut a l'extraradi. Ha avisat que a casa nostra el problema serà greu si no hi posem remei aviat: “Tenim una alta dependència del cotxe perquè no hi ha transport públic que arribi als polígons. Tampoc podem pretendre que tots els polígons de Catalunya tinguin una parada de ferrocarrils al costat perquè no és viable, i per tant, hem d'oferir alternatives”. A això se li suma el fet que “ens trobem amb un talent jove que no té cotxe, no el vol i ni tan sols té carnet. Les noves llicències es van reduir l'any passat en un 40%”. Precisament amb la voluntat de satisfer treballadors/es i empreses han creat la plataforma d'autobusos compartits BusUp. Els beneficis per a una companyia a l'hora d'utilitzar aquest tipus de serveis són la captació de talent jove, la sostenibilitat, la reducció de costos i la millora de la productivitat. El treballador/a, per la seva banda, guanya en qualitat de vida, temps, comoditat i seguretat vial, a l'hora que estalvia diners.

Del dit al fet

L'Ajuntament de Sant Cugat ha tingut en compte els 832 empleats/des que treballen en edificis municipals per a elaborar el seu Pla de Desplaçament d'Empresa. Un pla que s'ha incorporat al Sistema de Gestió Mediambiental del consistori, tal i com ha explicat Pere Aguilar. Més de la meitat d'aquests treballadors viu al municipi però n'hi ha més de 100 que es desplacen des de Barcelona i, la resta, des de la regió metropolitana. El 45% es mou sol/a vehicle privat i és per això que el pla de l'Ajuntament contemplava un seguit de reptes que han assolit: “Vam aconseguir reduir el cotxe amb una persona sola i es va potenciar anar a la feina en bicicleta elèctrica gràcies a un projecte específic que incloïa un curs de conducció segura en bici i més espais per al seu aparcament”. Ara, 50 dels 300 treballadors les fan servir per desplaçar-se en horari de feina, 30 per anar casa “in itinere” i una vintena d'ells, se n'han comprat una gràcies a subvencions de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB).

Pere Aguilar ha reconegut que cal estar al costat de les empreses perquè puguin millorar aquests desplaçaments, ara bé, també ha deixat clar que és necessari que “els empresaris estableixin horaris més flexibles perquè no es produeixin concentracions a les hores punta i busquin alternatives com el treball des de casa per reduir emissions i desplaçaments diaris obligats”.

Entre les conclusions del debat que ha recollit la moderadora del PEMB trobem que cal aprendre a gestionar la complexitat i la necessitat de combinar les eines que els departaments de promoció econòmica posen a l'abast de les empreses amb estratègies per al desenvolupament de la mobilitat sostenible per part dels treballadors i treballadores. Nel·la Saborit també ha destacat que el teletreball o la flexibilitat horària ajuden però no són la solució definitiva, i que cal confiar en les eines de transport compartit i/o sostenibles i combinar aquestes mesures amb la gestió del aparcament. Segons l'experta, la gestió passa per posar fi a l'aparcament gratuït o als incentius en forma d'aparcament gratuït del vehicle privat. És a dir, per eliminar-les de manera progressiva i complementar aquestes mesures amb l'augment de l'oferta d'alternatives de transport. Cal, segons apunta, acabar amb els privilegis de les persones que utilitzen la via pública de manera privativa i gratuïta o que bé que una part del seu sou és retribuït amb aparcament gratuït al seu lloc de treball. A més, existeix un gap de gènere pel que fa a l'accés als llocs de treball sobretot quan es tracta de polígons. Que el 65% de les usuàries de BusUp siguin dones indica que les noves eines en mobilitat poden ser una solució”, ha conclòs la Nel·la Saborit.

El PEMB es troba ara mateix en el procés d'elaboració del que ha de ser el nou pla estratègic metropolità amb horitzó 2030 i té la particularitat, davant dels cinc anteriors, que aporta una visió de regió metropolitana i inclou territoris que originalment no en formaven part. “Per abordar temes com el de la mobilitat és imprescindible fer-ho a nivell de regió metropolitana i traslladar el debat a ciutats com Terrassa” ha destacat el coordinador general del PEMB, Oriol Estela Barnet, que ha agraït l'assistència i participació de tothom.

 

Enllaços d'interès:

  • Participa o segueix el debat

    0 comentaris:

    Deixa el teu comentari:

Política de cookies