Un canvi cultural i de model urbà i el foment del transport públic, les claus per lluitar contra la contaminació a les ciutats

El 13è esmorzar estratègic del PEMB amb Janet Sanz, Natalie Mueller i Francesc Ximeno reuneix una cinquantena de persones per debatre sobre mesures per millorar la qualitat de l'aire

  • 10-02-2017
  • Resum d'activitats
  • 99 Lectures

La tinenta d'alcaldia d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, el comissionat d'Ecologia de l'Ajuntament de Barcelona, Frederic Ximeno, i Natalie Mueller, la investigadora del Barcelona Institute for Global Health que ha estudiat la qualitat de l'aire a la ciutat de Barcelona en el marc del projecte ESCAPE, han intervingut avui en el 13è esmorzar estratègic organitzat pel Pla Estratègic Metropolità de Barcelona (PEMB) que ha servit per concloure que un canvi de model urbà, el foment del transport públic i un canvi cultural són les claus per lluitar contra la contaminació a ciutats com Barcelona.

Janet Sanz, Natalie Mueller i Frederic Ximeno
Janet Sanz, Natalie Mueller i Frederic Ximeno

“Som moltes les ciutats de la UE que tenim com a preocupació la lluita contra la contaminació”, ha explicat Sanz, que ha posat de manifest que estudis com el de Mueller alerten que la contaminació no només té efectes en malalties respiratòries o en el càncer sinó que també afecta a la capacitat de concentració dels nens i nenes. “Les ciutats no són ciutats si no són saludables i això ens porta a trobar mesures per posar-hi remei”, ha assegurat la cinquena tinent d'alcaldia.

I és que, ha recordat Mueller, a Barcelona cada dia moren 8 persones prematurament per culpa de la contaminació atmosfèrica, 3.000 a l'any. Unes morts, ha dit, que s'atribueixen al fet de viure en una ciutat que incompleix les directrius d'activitat física, contaminació atmosfèrica i d'espais verds de l'Organització Mundial de la Salut (OMS). “Tenen un impacte superior que els accidents de cotxe a Barcelona”, ha detallat. “Els estudis apunten que per evitar-les cal reduir el trànsit motoritzat, promoure el transport públic i millorar els espais verds: així es podrà reduir els nivells de contaminació, el soroll i la calor”, ha explicat la investigadora d'ISGlobal, que també ha fet referència a la contaminació acústica: mentre que la OMS recomana que els decibels recomanats són 55, a Barcelona la mitjana se situa als 75. “I això té implicacions en la salut”, ha detallat.

Que l'aire de les ciutats tingui menys de 10 migrograms per metre cúbic de partícules nocives, que els nivells de soroll estiguin per sota dels 55 decibels, i que els seus ciutadans realitzin 150 minuts d'activitat física moderada a la setmana, a més de viure a menys de 300 metres d'espais verds d'una hectàrea, són algunes de les recomanacions de l'Organització Mundial de la Salut (OMS).

Per això, ha explicat Ximeno, l'Ajuntament està treballant en un conjunt d'eixos per lluitar contra la contaminació basats en un canvi estructural del model de ciutat i en l'impuls del transport públic. Unes qüestions que, ha dit, s'hauran de tenir en compte també en clau metropolitana. Així, el consistori està impulsant el programa RENOVE amb bescanvi transport públic, la gestió de la mobilitat a través de l'aparcament  i la renovació de flotes, el seguiment dels efectes sobre la salut i l'impuls d'actuacions coordinades en el sector transport marítim, de la indústria i la mobilitat a empreses acompanyats d'una bona divulgació i comunicació per “canviar consciències”. Precisament, el passat mes de gener es va implantar el protocol per episodis d'alta contaminació, que 'serveix d'assaig' per aplicar 'mesures que després han de ser permanents', com prohibir l'aparcament en determinades zones i la circulació de vehicles més contaminants.

“No hi ha excuses, hem d'actuar i cal la complicitat de les administracions, de tot el sector econòmic i productiu de la ciutat i de la regió metropolitana que ens han d'ajudar a concretar les propostes i les actuacions”, ha conclòs Sanz.

 

Més fotografies de l'esmorzar a la nostra galeria.

  • Participa o segueix el debat

    0 comentaris:

    Deixa el teu comentari:

Política de cookies