L'escala metropolitana necessària per abordar reptes comuns a Barcelona, conclusió del debat al Cercle d'Economia

Fer possible la ciutat dels 15', la transició verda, el model productiu i les infraestructures clau pel territori, temes a debat en un acte que ha aplegat 200 persones i que ha comptat amb la participació del coordinador general del PEMB

  • 22-03-2023
  • Actualitat del PEMB
  • 147 Lectures

El coordinador general del PEMB, Oriol Estela Barnet, ha participat en l'acte “Barcelona: estat de la qüestió” organitzat pel Cercle d'Economia dins del Cicle “Barcelona, eleccions 2023” juntament amb el Mercè Conesa, directora general de Barcelona Global, i Fèlix Riera, director de ReThinkBCN i moderat per Jordi Amat, escriptor i membre de la junta directiva del Cercle. Com implementar la transició verda a Barcelona? És viable implementar la ciutat dels 15'? Quines són les infraestructures claus pel desenvolupament de la capital: port, aeroport, rodalies, carreteres? Per totes les qüestions, els 3 han coincidit en que l'escala adequada per afrontar tots els reptes és la metropolitana.

D'esquerra a dreta: Jordi Amat, Oriol Estela, Mercè Conesa i Fèlix Riera
D'esquerra a dreta: Jordi Amat, Oriol Estela, Mercè Conesa i Fèlix Riera

Per dur a terme la transició verda, “no es poden posar barreres a l'aire”, ha assegurat Conesa, mentre que Riera ha afegit que són les zones verdes les que connecten la trama metropolitana. I és que precisament, ha recordat Estela, dels més de 150 municipis que la composen tan sols 32 han declarat l'emergència climàtica amb un paquet de mesures associat, 20 han fet només la declaració i 8 han definit mesures sense fer la declaració i “això no té cap sentit”.

Pel que fa a l'estratègia, ha assegurat Estela, “si volem que la transició sigui justa cal assegurar que podem comptar amb els elements bàsics per la vida sense comprometre'ls de cara al futur: aire net, aigua, aliments, energia i sanejament/residus”. Pel que fa al model de ciutat, i si és factible la ciutat dels 15' a Barcelona, el coordinador general del PEMB ha recordat que el Compromís Metropolità 2030 planteja combinar els 15' amb els 45' com el temps necessari per arribar en transport públic des de qualsevol punt de la regió metropolitana tots els serveis fonamentals.

Model de desenvolupament: evolucionem de l'economia de serveis a l'economia del coneixement?  Segons Estela, tot i que no es pot oblidar l'economia de serveis, la reindustrialització ha de ser una prioritat: la transferència recerca-empresa, més inversió en R+D, triar sectors estratègics i no dispersar, reforçar projectes existents, una economia distribuïda en el territori sense oblidar la dualització que ja s'està veient. “El darrer informe voluntari de l'Ajuntament de Barcelona sobre el compliment de l'Agenda 2030 i els ODS mostra com després de la pandèmia els indicadors econòmics s'han recuperat, mentre que els socials s'estanquen o fins i tot retrocedeixen”, ha explicat.

Pel que fa a les infraestructures clau del territori metropolità, Estela n'ha situat 3: el ferrocarril (rodalies i mercaderies), la connectivitat digital, i l'aigua i el sanejament, precisament perquè són les que permetran configurar diverses centralitats. Avui, ha dit, el “gran projecte de Barcelona” hauria de ser obrir la ciutat territori endins, saltar Collserola, però no per “envair”, sinó per “cosir” les comunicacions amb la regió, equilibrar el territori amb criteris de sostenibilitat i utilitzar les infraestructures de connexió amb el món amb mirada estratègica.

Conesa, Riera i Estela també han coincidit en què més enllà que l'escala adequada per afrontar els problemes conjunts de Barcelona i d'altres municipis és la metropolitana, han reclamat “consens” per abordar qüestions com l'ampliació de l'aeroport i més col·laboració “público-privada” per a la reactivació de l'economia.

  • Participa o segueix el debat

    0 comentaris:

    Deixa el teu comentari:

Política de cookies