Barcelona i la seva regió metropolitana tenen potencial per liderar el sector SportsTech

La capital catalana té la concentració més alta de negocis relacionats amb l'esport de tot Europa i alberga més del 36% de la indústria de la península, segons un estudi encarregat pel PEMB

  • 15-10-2019
  • Actualitat del PEMB
  • 71 Lectures

Com és realment la situació del sector SportsTech a Barcelona? Col·laboren els actors del sistema esportiu per impulsar-ne el seu desenvolupament? Es promou l'emprenedoria esportiva a nivell metropolità? Quina és la situació de la capital en comparació amb altres ciutats europees i mundials? Aquestes són algunes de les respostes a les quals Riccardo Demurtas, participant en el Màster Erasmus Mundus de Mercats Globals, Creativitats Locals (GLOCAL), ha donat resposta en un estudi encarregat pel Pla Estratègic Metropolità de Barcelona en col·laboració amb l'associació Hub23. Algunes de les conclusions: malgrat ser la tercera ciutat d'Europa en quantitat de startups de SportsTech, Barcelona no aconsegueix el finançament per materialitzar els projectes; és a dir, és líder en esports però no en SportsTech, tot i tenir les eines per ser-ho.

L'RMB és un important 'hub' esportiu
L'RMB és un important 'hub' esportiu

La relació entre la regió metropolitana de Barcelona i l'esport ve de lluny i els Jocs Olímpics de 1992 van ajudar a consolidar la tradició amb un llegat encara tangible a nivell d'infraestructures esportives però, sobretot, de la mentalitat dels catalans vers l'esport. Els JJOO van transformar i donar forma al paisatge urbà de la ciutat i de la seva metròpoli; va reforçar el seu atractiu i la seva posició en el mapa mundial afectant positivament la seva imatge però també va crear beneficis econòmics i socials gràcies a la generació d'activitat i ocupació comercial directa i augmentant els interessos dels ciutadans en l'esport i la salut. És per això que Barcelona gaudeix de la concentració més alta de negocis de tot Europa en aquest àmbit i és, a més a més, on es concentren més del 36% de les empreses d'SportsTech de la península ibèrica.

Al mateix temps, tal i com recull l'estudi ‘The SportsTech Ecosystem in Barcelona', la capital catalana és la tercera ciutat tecnològica d'Europa i és la millor del sud d'Europa segons un estudi del Mobile World Capital 2019. Acull més de 1.300 startups que operen en diversos camps, principalment en la indústria 4.0, ciències de la vida i tecnologies mòbils i de programari.

Sumant un fet amb l'altre, hauria de donar com a resultar un sector SportsTech pròsper, però això no és així a hores d'ara. Per què? Segons asseguren els entrevistats per l'estudiant italià Riccardo Demurtas, malgrat l'entorn amigable que Barcelona ofereix a les startups d'SportsTech, no es registren importants fluxos d'inversions a causa de:

  1. Falta d'incentius per iniciar un negoci: Barcelona, i Espanya en general, no són el millor lloc per iniciar un negoci, segons els entrevistats, que destaquen la manca de normatives favorables per a les startups i la 'farragosa' burocràcia.
  2. Falta de fons per al sector de l'SportsTech: hi ha una clara necessitat de tenir més actors a l'ecosistema, sobretot més inversors. 
  3. Falta d'implicació d'institucions i federacions esportives: aquest repte també està directament relacionat amb una dificultat per accedir a instal·lacions on es pot aplicar i provar la tecnologia. 

A les beceroles

La indústria SportsTech encara es troba en les seves primeres etapes. És cert que s'ha produït un augment dels programes i centres especialitzats a nivell europeu i global, però encara són escassos els fons d'inversió dedicats a aquest sector.

Barcelona, i la seva regió, s'han convertit en un important hub esportiu i tenen el potencial com per convertir-se en un node fort i ben posicionat a la xarxa SportsTech. Amb tot, manquen iniciatives per impulsar el desenvolupament de la indústria i promoure'n el seu creixement.

De l'estudi i les entrevistes realitzades també es desprèn la necessitat d'un lideratge clar dins l'ecosistema que pugui integrar i enfortir els diferents actors. També destaca l'absència d'implicació per part del sector públic i/o d'iniciatives público-privades. Ara per ara no hi ha cap projecte ni iniciativa del sector públic per promoure l'emprenedoria en aquesta indústria.

Precisament, en un moment com l'actual, en què la idea de metròpoli saludable pren més força que mai, des del Pla Estratègic Metropolità de Barcelona creiem que cal una empenta pública per donar solidesa a un projecte que permeti anar més enllà i apostar per la innovació i les tendències digitals a l'esport. 

Propers passos

Riccardo Demurtas recull en el seu estudi algunes recomanacions clau que podrien donar un impuls als SportsTech a l'RMB.

  1. Especialització vertical: la presència d'un actor verticalment especialitzat que proporcionés serveis de suport, acceleració i incubació a les startups.
  2. Crear economies de sinergia: l'objectiu principal d'aquest actor hauria de ser abordar les llacunes de col·laboració fomentant interaccions estretes i la creació d'una visió compartida entre els actors de l'ecosistema. Hauria de promoure una participació activa i transferència de coneixement i tecnologia entre universitats i centres de recerca, startups i empreses consolidades i institucions públiques. A més, la concentració física dels actors crearia economies espacials de sinergia i augmentaria la possibilitat de creació de valor afegit.
  3. Implicació del sector públic: assegurar l'equilibri en l'exercici de les seves activitats i evitar que es produïssin conflictes d'interessos. A més, la implicació del sector públic té la possibilitat d'afrontar problemes socials relacionats, com ara el desequilibri de gènere, i executar projectes i assolir els objectius exposats al Pla Estratègic d'Esports de Barcelona 2012-2022.
  4. Millorar els enllaços Universitat-Indústria: facilitar la cooperació i la transferència de coneixement entre universitats locals i centres de recerca, empreses i organitzacions esportives. Això afavoriria l'emprenedoria i promouria les competències digitals en cursos orientats a l'esport, millorant així les interaccions Universitat-Indústria i promovent la comercialització de projectes de recerca universitària i estudiants.

 

L'estudi complet ‘The SportsTech Ecosystem in Barcelona', Riccardo Demurtas, 2019.

 

  • Participa o segueix el debat

    0 comentaris:

    Deixa el teu comentari:

Política de cookies