Barcelona, Mobile i Smart City

Paper de treball

  • 09-07-2015
  • Pla 2030
  • 255 Lectures

La visió de partida de l’estratègia Smart City és 'esdevenir una ciutat de barris productius, de velocitat humana, interconnectada, ecoeficient, renaturalitzada, autosuficients energèticament i regenerada amb zero emissions, en el si d’una àrea metropolitana d’alta velocitat i hiperconnectada'. En aquest sentit, Barcelona desenvolupa diversos projectes, englobats en una estratègia transversal que té per objectiu transformar la ciutat a llarg termini i que troba en el Mobile World Capital Barcelona (MWCB) l’exemple paradigmàtic de la integració de les TIC a la ciutat.
 
 

BCN, mobile i smart city

L’estratègia Smart City està orientada a una forma diferent de governar la ciutat: la ‘smart governance’, amb la qual seria possible millorar l’eficiència en la gestió de la ciutat, en qüestions relacionades amb la sostenibilitat ambiental o en generar noves oportunitats per a ciutadans i empreses.

Mitjançant un índex propi, l’IESE Cities in Motion Index 2014, i en funció de 10 dimensions clau, els autors detecten  els punts forts i febles de Barcelona. Consideren que malgrat la posició que ocupa Barcelona -confortable però allunyada de les ciutats capdavanteres- és la ciutat que més ha avançat en el rànquing en els anys de referència.

Autors:

  • Joan Enric Ricart. Codirector acadèmic de la plataforma IESE Cities in Motion Strategies. Director del departament de Direcció Estratègica de l'IESE i titular de la càtedra Carl Schroeder de Direcció Estratègica, així com vicepresident de la Iberoamericana Academy of Management. Va ser el primer president de l'European Academy of Management (2001-2006) i també va presidir la Strategic Management Society. Les seves àrees de recerca inclouen models de negocis, offshoring, govern corporatiu i desenvolupament sostenible.
  • Pascual Berrone. Codirector acadèmic de la plataforma IESE Cities in Motion Strategies. Professor adjunt de Direcció Estratègica a l'IESE, titular de la càtedra Schneider Electric de Sostenibilitat i Estratègia de Negoci i vicepresident de la Iberoamericana Academy of Management. Doctor en Administració d'Empreses i Mètodes Quantitatius per la Universitat Carlos III de Madrid. La seva recerca se centra en el govern corporatiu, retribució dels executius, empresa familiar, innovació sostenible i responsabilitat social corporativa.
  • Carlos Carrasco Farré. Investigador a IESE Business School. Màster en Polítiques Públiques i Socials a la UPF la Johns Hopkins University. Va fer els estudis sobre polítiques urbanes a The Johns Hopkins University i sobre finances públiques a la London School of Economics & Political Science (LSE) i exercici del govern a la Universitat de Harvard (Harvard Kennedy School of Governement). Va treballar en consultoria per al sector públic, a l'Àrea de Desenvolupament Econòmic de la Diputació de Barcelona i com a analista en Planol.info, empresa dedicada a la creació d'observatoris econòmics urbans basats en Open Data i Smart Geo. A més, ha col·laborat en diferents publicacions acadèmiques i no acadèmiques i en llibres sobre economia, gestió i estratègia urbana.


Nota. Les opinions expressades per l'autor/s són a títol personal i no necessàriament representen la visió del PEMB.

Política de cookies