Projectes estratègics PEMB

T-Mobilitat: nou sistema de tarifes, tecnològic i de gestió del sistema de transport públic de viatgers.

  • Projecte d'abast metropolità
2015 T-Mobilitat_01
  • Mobilitat i accessibilitat
  • 2013
  • 2014
  • 2015
  • En desenvolupament
  • Operatiu
  • Stand-by
A destacar

El nou sistema de la T-Mobilitat vol afavorir la utilització del transport públic amb descomptes per un major ús, i alhora adaptant el preu del transport públic a la mobilitat real de cada ciutadà. Així mateix, permetrà a l'usuari decidir el sistema de pagament del servei, ja sigui prepagament, domiciliació bancària del rebut mensual o la recàrrega de la targeta per Internet.

Líders de projecte

Ramon Bacardi, director de la T-Mobilitat de l’ATM de Barcelona.

OBJECTIUS DEL PROJECTE

  • Instal·lació d’un nou sistema de validació de bitllets sense contacte, que també permet crear un nou sistema tarifari compatible amb descomptes per ús, bonificacions socials i altres avantatges.
  • Creació d’un centre d’informació de gestió del transport, que d'una manera global, informarà en temps real del funcionament de l'oferta de transport públic, i recollirà dades exactes de l’ús de la xarxa de transport.

 

DESCRIPCIÓ DEL PROJECTE

El projecte contempla passar del sistema de validació magnètica a un sistema de validació sense contacte, per a tot l’àmbit de l’ATM (Autoritat del Transport Metropolità) de Barcelona, tant en el transport de superfície com en el subterrani. Alhora també es passarà a un nou sistema tarifari en el què el títol de transport podrà ser personalitzat o registrat, el que comportarà diferents avantatges per l’usuari, com són el descompte per ús, o la recuperació de la targeta davant de pèrdua, o el fet de poder pagar el títol amb post pagament amb domiciliació bancària, etc.; adaptant-se a la necessitat del usuari; i substituint l’important número de títols de transport existents per una única targeta.

El projecte també comptarà amb un sistema central doblat i connectat online amb tots els equipaments instal·lats a les estacions ferroviàries i a bord del busos, per tal d’obtenir les dades d’ús del transport dels usuaris per gestionar-ho i poder funcionar de forma global sota una normativa ISO 24.014, que garanteix la seguretat de tot el sistema i defineix els rols que tindran cada un dels seus actors. Aquest centre alhora s’interconnectarà amb els centres dels principals operadors de transport.

Per la gestió de la targeta de la T-Mobilitat es preveu comptar amb un centre específic d’atenció a l’usuari (CAC), que, conjuntament amb els actuals centres d’atenció, donaran el suport necessari oferint informació, gestionant el postpagament o possibles incidències com la pèrdua de targeta. Igualment per donar la informació adient sobre el transport arreu de Catalunya, el projecte preveu instal·lar un centre de gestió de la informació del transport (CGIT), que guiarà a l’usuari mitjançant sistemes digitals (web, aplicacions mòbils, xarxes socials) sobre l’estat del transport i la millor manera d’arribar en temps real d’un origen a un destí. Malgrat que en una primera fase donaran servei únicament a Barcelona, la idea és que ambdós centres ampliïn el seu servei a tota Catalunya.

També destaca en el projecte que la targeta xip sense contacte comptarà amb una aplicació, conforme a la norma ISO 7816, que garanteix la màxima compatibilitat en la gestió de diferents modes de transport, i que alhora podrà emmagatzemar altres aplicacions. D’aquesta forma s’obre la possibilitat de l’escalabilitat funcional; és a dir, que pugui suportar les gestions i operacions d’altres modes de transport com pot ser el lloguer de bicicletes, de vehicles privats, de pagament de pàrkings, etc.

Com a darrer pas, i en un marc d’ampliació del projecte adjudicat, es preveu el que es pugui realitzar la validació del transport també mitjançant el telèfon mòbil.

 

DADES ECONÒMIQUES I TÈCNIQUES

  • Contracte de col·laboració públic-privat entre l’ATM de Barcelona i SOC Mobilitat (agrupació empresarial formada pels socis: Caixa Bank, Fujitsu Technology Solutions, Indra Sistemas i Marfina)
  • Import del contracte: 70.352.716,70 € amb IVA
  • Data de formalització del contracte: 24/10/2014, i per un període de 13 a 15 anys
  • Termini d’execució de la implantació del nou sistema de tiqueting: 1a fase – Implantació del nou sistema a la primera corona serà fins a octubre de 2016, i en una 2a fase, la resta de corones de l’àrea metropolitana fins a octubre de 2017.

 

Política de cookies