'La innovació en l'educació' centra el debat organitzat pel PEMB amb German Doin i Simon Martínez, experts en educació alternativa

Una vintena de representants de diverses institucions vinculades a la comunitat educativa assisteixen al col·loqui organitzat pel PEMB

  • 14-11-2017
  • Resum d'activitats
  • 90 Lectures

“Com ha de ser el model docent per formar els ciutadans del futur? Com fer la transició cap un nou model d'ensenyament/aprenentatge en el sistema educatiu català? El sistema educatiu ha de formar treballadors, ciutadans o les dues coses? El sistema educatiu (públic i privat) ha d'incloure altres fonts d'aprenentatge com, per exemple, el comunitari? Quin recorregut té la innovació en aquest àmbit?”; han estat algunes de les qüestions sobre les que ha girat el dinar-col·loqui organitzat pel PEMB que en aquesta ocasió ha comptat amb la participació dels experts argentins en educació alternativa German Doin i Simon Martínez.

Oriol Estela amb German Doin i Simon Martínez durant el dinar col·loqui
Oriol Estela amb German Doin i Simon Martínez durant el dinar col·loqui

“Som molt crítics amb la paraula innovació. Sovint és una manera d'introduir canvis perquè no acabi canviant res: se segueixen perpetuant les classes socials i les desigualtats”, ha assegurat Doin que també considera que el discurs d'innovació a l'ús sovint “desdibuixa el fons i només es concentra en elements cosmètics”. “Si volem canviar el model educatiu cal canviar el sistema docent, el currículum, l'entorn des d'on es manen els missatges. Allò comunitari és un punt de partida”, ha afegit Martínez, que considera que el sistema educatiu ha d'incloure fonts d'aprenentatge molt diverses. És en aquest sentit que han presentat el projecte Reevo d'Educació Alternativa en Xarxa, un moviment crític amb els models educatius hegemònics i que creu que l'educació alternativa amaga un potencial que pot ser el germen de la societat futura.

Una de les conclusions del debat ha estat que per canviar el model educatiu no és suficient entendre la innovació com un canvi de metodologies, o introduir continguts que ajudin a adaptar-se a les exigències laborals actuals, sinó que és necessari donar eines per transformar la realitat i alterar les relacions de poder. I per això és imprescindible un major contacte i interrelació amb l'entorn i amb la comunitat en la que es viu. “El primer que cal canviar del sistema educatiu és que ofereix una ficció d'aprenentatge: els estudiants, per exemple, coneixen un animal per les fotografies que se'ls mostren, no pel contacte directe amb ell”, ha argumentat Martínez.

La pregunta clau, ha conclòs el coordinador general del PEMB, Oriol Estela Barnet, és “si el sistema educatiu està pensat per aconseguir l'èxit social o la realització personal”. “Sigui com sigui”, ha afegit Estela, “la innovació seria transformar el concepte actual d'èxit social i oferir a cada persona les eines adequades per a la seva realització personal en el marc de la seva comunitat”.

Per això, durant el debat, una de les idees força situades per Doin i Martínez ha estat la necessitat de transformar les relacions entre els diferents membres de la comunitat educativa i establir uns vincles molt més sòlids de l'escola amb el seu entorn en termes d'aprenentatge; generar un sentit de pertinença i de solidaritat, alhora que s'aborda el coneixement de la realitat assumint la seva complexitat, amb enfocaments molt més integrals del saber. El que cal, en definitiva, és identificar, donar visibilitat i mirar d'articular la gran diversitat de pràctiques alternatives existents per impulsar la innovació educativa de baix a dalt i de manera coherent amb les característiques i necessitats específiques de cada realitat territorial i social.

La temàtica d'aquest dinar s'emmarca en el conjunt d'activitats que el PEMB està duent a terme vinculades al futur del treball, abordat en aquest cas des de la perspectiva de l'educació. En aquest sentit, aquesta mateixa setmana, en el marc del Ouishare Fest Barcelona el PEMB organitza un taller dedicat al concepte d'educació expandida amb la participació de Doin i Martínez i la coordinació de Paco González (radarq.net) y Juan Freire (XTribe).

  • Participa o segueix el debat

    0 comentaris:

    Deixa el teu comentari:

Política de cookies