El PEMB i el OuiShare Fest Barcelona organitzen conjuntament un taller sobre educació expandida

La innovació en les practiques i mètodes educatius i l'educació més enllà dels espais tradicionals han estat els eixos centrals del workshop

  • 17-11-2017
  • Resum d'activitats
  • 108 Lectures

Educació expandida: el futur des de l'aquí i l'ara és el títol del taller que el PEMB i el Ouishare Fest Barcelona han organitzat aquesta tarda i que s'ha centrat en la visió que l'educació es pot generar i es genera en entorns diferents a les escoles i centres educatius, així com amb pràctiques i mètodes més enllà dels tradicionals. Per a la facilitació i guia del treball s'ha comptat amb la col·laboració de Paco González, de Radar Q, i de Simón Martínez, de Reevo-Educación Alternativa en Red, qui ja havia protagonitzat, amb el seu company German Doin, un dinar-col·loqui organitzat pel PEMB sobre la innovació en l'educació.

Paco González explica el procés previ al taller
Paco González explica el procés previ al taller

L'objectiu de la primera part del taller ha sigut visionar, conèixer i reflexionar sobre diverses experiències d'educació alternativa d'arreu del planeta que estan funcionant des de fa dècades. Experiències que traspassen el concepte d'aula, oferint les classes en altres espais com la natura, els mercats, o els tallers d'oficis, etc.; que trenquen amb el concepte d'educació com a transmissió de coneixements per afegir l'aprenentatge d'habilitats; i que abandonen l'esquema de relació professor-alumne per a generar-ne un altre de guia-aprenent i d'aprenentatge entre iguals. En definitiva, experiències que reflexionen i qüestionen totes les pràctiques educatives habituals i regeneren nous plantejaments que posen el focus en el desenvolupament de la persona, infant o adult, i la seva formació integral per a esdevenir part de la seva comunitat i la seva societat, i millorar-les.

En una segona part, la dinamització del taller s'ha centrat en la creació i sistematització d'idees i projectes educatius que es puguin posar en pràctica, des del moment actual, en relació a 4 reptes:

  1. Com aconseguir que les innovacions educatives transformin la pràctica i el funcionament de les institucions i no es quedin en una metodologia superficial? Què fer amb les eines que tenim?
  2. Com abordar les dinàmiques i procediments de seguiment necessaris per a la institució educativa (projecte, avaluació externa, certificació, qualitat) i alhora mantenir viu el poder transformador de la innovació educativa?
  3. Com disseminar i expandir l'educació més enllà de la institució educativa (escola, universitat) connectant-la amb noves pràctiques i aprenentatges no propis de la institució?
  4. Com crear un espai col·lectiu de béns i coneixement compartit al voltant d'aquestes noves pràctiques?

A través del treball en grups s'han presentat diferents propostes -registrades en l'arxiu de Reevo-, amb una finalitat pràctica i de viabilitat en el context de la metròpoli de Barcelona. Els participants han pogut consolidar així, nous plantejaments que poden transformar l'educació en diferents àmbits i espais i que afavoreixen un creixement personal més orientat a les necessitats que demanda la societat, tant pel moment actual com per a molts dels seus futurs possibles.

  • Participa o segueix el debat

    0 comentaris:

    Deixa el teu comentari:

Política de cookies